top of page

Met welke investering moet je rekening houden als je met Marketing Automation aan de slag gaat?

  • Foto van schrijver: Huub van Rijswijck
    Huub van Rijswijck
  • 29 mei 2019
  • 4 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 27 jun 2019

Als je overweegt om met Marketing Automation aan de slag te gaan, wil je graag een gedegen overzicht hebben van de kosten die dit met zich mee brengt. In deze post geven we je inzicht in de componenten die je investering bepalen.





  • Software.

  • Set-up.

  • Training.

  • Integratie.

  • Support.

  • Buyer persona’s.

  • Content creatie.

  • Campaign Management, Optimalisatie advies en consultancy.

  • Interne resources.


Software

De meeste Marketing Automation tools zijn SaaS-oplossingen waarvoor je een maandelijkse fee betaalt. Veelal sluit je van te voren een overeenkomst af op basis van het aantal contacten in je database en geldt er een fair use policy op het aantal te versturen mails. Afhankelijk van de door jou benodigde functionaliteit, kun je add-ons afsluiten op het basis pakket.


Let op: bij sommige vendoren kun je onbeperkt over het aantal afgesproken contacten heen, maar kom je direct in een hoger betaalplan terecht. Kijk dus goed of dit bij jouw vendor van keuze het geval is, en wat daarvan de impact kan zijn. Sommige vendoren bieden support aan als onderdeel van de abonnementsprijs, sommigen alleen bepekt support, en anderen doen dit helemaal niet. Check wat van toepassing is op jouw situatie.


Set-up

Om daadwerkelijk met Marketing Automation aan de slag te kunnen, heb je een basis set-up nodig van je applicatie. Zeg maar: de Marketing Automation variant op het rijklaar maken van je auto. Hieronder valt onder meer het koppelen van formulieren, het opzetten van templates, DNS set-up, user privileges, het importeren van contacten, etc.

De kosten voor een set-up kunnen per applicatie verschillen. Dit is met name afhankelijk van de technische complexiteit van de applicatie die je gekozen hebt. Beknibbel niet op je set-up; want rijden in een auto zonder banden is lastig. Een goed uitgevoerde set-up zorgt ervoor dat je direct de weg op kan, zonder verdere handelingen van jouw kant.


Training

Veel Marketing Automation systemen bieden een groot scala aan functionaliteiten. Hoewel het onmogelijk is om die direct van voor tot achter te kennen, helpt het je natuurlijk enorm om getraind te worden op wat je applicatie kan en hoe je daar het handigst gebruik van maakt. Veel MA-aanbieders bieden gratis online trainingen aan.

Tip: vaak maak je je de applicatie nog sneller eigen met een korte on the job trainingssessie van je agency. Zij combineren theorie, met praktijk en advies. Vaak zijn de kosten hiervan beperkt en heb je na de training je eerste live flows al in productie.


Integratie

Marketing Automation gedijt het beste in een geïntegreerd applicatielandschap. De leads die je genereert moeten immers op de juiste manier worden uitgeleverd aan je sales organisatie. En wellicht beschik je over data uit andere systemen die campagnes moeten triggeren.


Als je een keuze maakt voor een nieuwe Marketing Automation platform, is integratie een belangrijke component om rekening mee te houden. Native ingebouwde connectoren zorgen ervoor dat je integratiekosten tot een minimum beperkt kunnen blijven. Zijn die native connectoren niet beschikbaar voor jouw achterland, dan zijn de meeste Marketing Automation applicaties goed te integreren op basis van brede API’s. Dit kan echter wel een aanzienlijke kostenpost met zich meebrengen en maakt het schakelen met je eigen IT-afdeling of externe IT leverancier noodzakelijk.


Support

Voor de meeste MA-systemen geldt dat je ze snel eigen kunt maken. Maar soms zijn er dingen waar je even niet uitkomt, heb je vragen over de beste aanpak, loop je tegen een melding aan, of klapt je integratie eruit. Vendoren en Agency’s weten raad en bieden je support. Zeker in die gevallen waar je sowieso al gebruik maakt van een marketing agency, bijvoorbeeld voor strategisch advies of content, is het handig om een support contract af te sluiten. Dit betaalt zich altijd terug.


Buyer persona onderzoek

Marketing Automation zonder goed uitgewerkte Buyer Persona’s is als een complex apparaat zonder handleiding. Wellicht krijg je ‘m wel aan de praat, maar echt goed werken gaat hij nooit. Zorg er daarom voor dat je voldoende budget inruimt voor het opstellen je persona’s en hun journey. En laat deze ook extern valideren. Hoe beter de kwaliteit van je persona is, hoe meer rendement je Marketing Automation inspanningen zullen opleveren.


Content

De software is de motor, maar content is de benzine. Om Marketing Automation te kunnen bedrijven heb je content nodig. Goede content. Veel content. Ruim dus voldoende budget in voor het creëren van content. Het opzetten van een geoliede content organisatie kost nou eenmaal tijd en geld. Heb je onvoldoende inhouse resources? Dan zijn er voldoende Agency’s die jou kunnen helpen bij je contentproductie.


Campaign Management, Optimalisatie en advies

Marketing Automation is nooit “af”. Het is een machine waaraan je zult blijven sleutelen. Hier zul je intern of extern capaciteit voor moeten aantrekken. Er zijn meerdere rollen nodig die goed ingevuld moeten worden, en niet iedere organisatie heeft die inhouse. Soms geeft het ook nieuwe inzichten om een externe met een frisse blik naar jullie campagnes te laten kijken. Veel Agency’s bieden Marketing As A Service diensten aan, of continue ondersteuning in de vorm van een retainer.

Interne resources

In veel van bovenstaande componenten zul je gebruik moeten maken van interne resources. Bijvoorbeeld op het gebied van IT-ondersteuning en content. Budgetteer de inspanning die je denkt nodig te hebben tegen jullie interne rekentarief. Ze kun je een valide business case bouwen en claim je tijdig de benodigde resources.


Wil je weten wat Marketing Automation jullie organisatie gaat kosten en opleveren? Wij maken een op maat gemaakte berekening voor je op basis van een onderbouwde business case. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Comments


Post: Blog2_Post

Cassiopeia is een samenwerkingsverband van organisaties die maar één doel voor ogen hebben: jou verder helpen bij het bereiken van jouw doelen rondom digitale customer experience

+31(0)205803488 - +31(0)653160003

Suikersilo West 28, 1165 MP Halfweg

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2019 by Ebicus bv.

bottom of page