Cassiopeia is een samenwerkingsverband van organisaties die maar één doel voor ogen hebben: jou verder helpen bij het bereiken van jouw doelen rondom digitale customer experience

+31(0)205803488 - +31(0)653160003

Suikersilo West 28, 1165 MP Halfweg

©2019 by Ebicus bv.

 
  • Huub van Rijswijck

In 10 gemakkelijke stappen een business case maken voor Marketing Automation.

Bijgewerkt: 27 jun 2019

Wil je jezelf of je directieteam overtuigen van het rendement van Marketing Automation op basis van inbound marketing voor jullie organisatie? Dan helpt het als je je plannen kunt onderbouwen met een goede business case. Vrees niet, het opstellen ervan is een fluitje van een cent. Wij loodsen je er zo doorheen. 



Bereken je huidige online rendement

  1. Achterhaal het gemiddelde aantal unieke website bezoekers per maand.

  2. Achterhaal hoeveel van deze bezoekers je gemiddeld converteert naar leads per maand, druk dit ook uit in een percentage.

  3. Achterhaal hoeveel je van deze leads gemiddeld converteert naar opportunities per maand, druk dit ook uit in een percentage.

  4. Achterhaal hoeveel je van deze opportunities gemiddeld converteert naar betalende klanten per maand, druk dit ook uit in een percentage.

  5. Achterhaal wat de gemiddelde Customer Lifetime Value is per klant.

  6. Vermenigvuldig de CLV met je aantal gescoorde opportunities per maand.

Hoe kom je aan deze cijfers? Je Google Analytics dashboard verschaft je inzicht in je bezoekersaantallen. Je conversie cijfers vindt je terug in je CRM- of lead management applicatie. Als je geen harde cijfers beschikbaar hebt, gebruik dan je beste guess. 

Heb je deze cijfers paraat? Dan heb je nu al inzicht in het rendement van je huidige online inspanningen.



Bepaal het groeipotentieel

7. Bepaal wat een realistisch groeipercentage voor je unieke website bezoekers per

maand, wanneer je van start gaat met een gerichte content management strategie.

8. Bepaal wat een realistisch groeipercentage is voor de conversie van bezoekers naar

lead, met behulp van marketing automation.

9. Bepaal wat een realistisch groeipercentage is voor de conversie van leads naar

opportunities met behulp van leadnurturing.

10. Bereken de impact hiervan in termen van CLV.



Benchmark je resultaten

Wil je weten met welke groeipercentages je rekening kunt houden wanneer je met Marketing Automation en Inbound Marketing aan de slag gaat? Onderzoek dan wat je benchmarks zijn voor jouw business. Gemiddeld genomen zien bedrijven de volgende resultaten wanneer zij aan de slag gaan met Marketing Automation op basis van inbound marketing:


3.3x meer websitebezoekers per maand binnen 12 maanden

3.5x meer leads per maand binnen 12 maanden


De meeste organisaties zien een significante groei van hun bezoekers aantallen en leads tot 24 maanden na de start. Hierna blijft een meer stabielere groei zichtbaar. 



Opbrengsten versus investeringen

Heb je de eerste 10 stappen van de berekening doorlopen? Dan weet je welke additionele opbrengsten je kunt verwachten van Marketing Automation. Op basis van deze opbrengsten, kun je bepalen welke investering gerechtvaardigd is. Lees ons blog over de kostencomponenten om te bepalen waar je rekening mee moet houden. 



ROI

Heb je zowel de opbrengsten als de investering tegen elkaar afgezet op basis van realistische getallen? Dan ben je klaar om je business case te presenteren. Vind je het toch nog lastig om eea helder op papier te krijgen? Vraag hier onze gratis business case template aan.


Wij hebben toegang tot verschillende onderzoeken die helderheid verstrekken in benchmarks per branche.


Neem contact met ons op om te bepalen wat voor jouw organisatie een realistische verwachting is. Wij helpen je graag op weg.   

13 keer bekeken

Contact Us

Bedankt voor de inzending!

suikersilo 1.jpg