Cassiopeia is een samenwerkingsverband van organisaties die maar één doel voor ogen hebben: jou verder helpen bij het bereiken van jouw doelen rondom digitale customer experience

+31(0)205803488 - +31(0)653160003

Suikersilo West 28, 1165 MP Halfweg

©2019 by Ebicus bv.

 
  • Huub van Rijswijck

Hoe kies je het juiste Marketing Automation pakket voor jouw organisatie?

Bijgewerkt: 27 jun 2019

Je wilt met Marketing Automation aan de slag. Maar hoe bepaal je welk pakket geschikt is voor jouw organisatie? Er zijn immers honderden mogelijke oplossingen op de markt. Een gids om je te helpen bij je Marketing Automation pakketselectie.



Het belang van Fist Time Right

Als je eenmaal een keuze gemaakt voor een Marketing Automation platform, is het lastig om daar op een later moment weer vanaf te stappen. Er is immers een forse investering gedaan. Migreren kost tijd, geld en een mogelijk verlies van data. Gelijk de juiste keuze maken, is dus erg belangrijk. Kijk niet alleen naar korte termijn rendement, maar kies een oplossingen die de groeiambities van jouw organisatie faciliteert.


1. Maak een plan.

2. Bepaal je budget.

3. Verkrijg buy-in.

4. Onderzoek benodigde features en functions.

5. Maak een short-list.

6. Live-demo’s.

7. Vergelijk offertes.

8. Maak je keuze.


Maak een plan

Het begint met ambitie! Of toch niet? Wees realistisch in wat je denkt te kunnen bereiken, en op welke termijn. Match je Marketing Automation doelstellingen op de commerciële strategie van je organisatie en bekijk waar je staat op de ladder van volwassenheid. Door je proces in kaart te brengen en te onderzoeken welke kanalen en data belangrijk voor je zijn, krijg je helderheid in wat je nodig gaat hebben. Je plan geeft je de input die je nodig hebt om een goede business case te bouwen.


Bepaal je budget op basis van de business case

Je hebt Marketing Automation platformen in alle smaken en vormen en voor alle portemonnees. Stel je budget dus vast op basis van een solide business case. Beschikbare benchmarkdata geeft je de input die je nodig hebt om te bepalen in hoeverre je ambities realistisch zijn en welke investering ze rechtvaardigen.


Vraag hier je gratis onze business case builder template aan.


Houdt er rekening mee dat je niet alleen kosten maakt voor software. Wil je weten welke componenten onderdeel uit maken van je investering in Marketing Automation, lees dan mijn blog over dit onderwerp.


Verkrijg Buy-In

Het selecteren van de juiste tool voor jouw organisatie kan een tijdrovende klus zijn. Ben je overtuigd van de voordelen voor jouw organisatie en in staat om een goede business case te maken, zorg dan voor buy-in voor je plannen op directieniveau. Zo voorkom je veel tijd te steken in iets waar je in een later stadium geen akkoord op krijgt.



Features and Functions

Onderzoek welke functionaliteit je nodig hebt om je doelstellingen te behalen. De meeste Marketing Automation systemen bieden een basis-set aan functionaliteiten. Allemaal werken ze vanuit contacten en bieden ze e-mail functionaliteit. Juist in de nuances zitten de verschillen. Onderzoek wat je nodig hebt op de volgende vlakken:


  • Lead management: lead scoring vs multiple lead scoring modellen.

  • Campagne management: drip campaigns vs nurture campaigns.

  • Social media automation.

  • Segmentatie mogelijkheden.

  • ·sset management mogelijkheden.

  • (Dynamic) Content mogelijkheden.

  • Landingpages, forms.

  • Digital Ad capabilities.

  • Visitor tracking.

  • A/B testing mogelijkheden.

  • Security.

  • User management.

  • Rapportagemogelijkheden, exporteerbaarheid van rapportagedata.

  • Gebruiksvriendelijkheid vs technische complexiteit.


Let op Integratie

Organisaties die optimaal gebruik maken van Marketing Automation zorgen ervoor dat de applicatie naadloos geïntegreerd is binnen het applicatielandschap. Hierbij is de meest gebruikte functie het uitleveren en synchroniseren van leads en klantdata tussen Marketing en Sales of het e-commerce platform.


In bijna alle gevallen heeft het de voorkeur om te kiezen voor een Marketing Automation platform dat beschikt over een native connector richting je CRM applicatie, of daar waar jullie klantdata staat opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat je Marketing Automation vendor ervoor verantwoordelijk is dat je integraties op de juiste manier blijven werken, ook na systeemupdates.


Soms zijn er geen native connectoren beschikbaar of voldoen ze niet aan de specifieke behoefte van jouw organisatie. Kijk dan naar een Marketing Automation platform dat beschikt over een ruime API om toekomstige maatwerk integratie mogelijk te maken.

En mocht jouw organisatie nog geen gebruik maken van een CRM systeem, kijk dan eens naar de mogelijkheden die all-in-one platformen als HubSpot of SharpSpring je bieden.


Maak een short-list

Heb je je plan op orde, je business case gemaakt en een duidelijk zicht op welke features en functies je nodig hebt, dan is het tijd om een short-list van mogelijke leveranciers te maken. Houdt het beperkt tot maximaal 3 die aan je vraag voldoen. Zie je tussen de bomen het bos niet meer? Beperk je dan tot 2 Digital Marketing Agency ’s die meerdere platformen ondersteunen. Zij kunnen je van advies voorzien wat het beste past bij jouw organisatie.


Vraag om een live demonstratie of trial account

Als je een short-list van mogelijke leveranciers hebt opgesteld, vraag hen dan je een live demo te geven. Om te voorkomen dat je je laat meevoeren in mooie verkooppraatjes, helpt het om een use-case te beschrijven die je gedemonstreerd wilt zien. Als er sprake is van een native integratie met (bijvoorbeeld) je CRM-systeem, vraag dan ook om de werking hiervan te laten zien.


Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid tot het verkrijgen van een trail account. Die geeft je de gelegenheid om zelf in de applicatie rond te klikken. Zo kom je er al gauw achter of het ook inderdaad zo simpel is als de sales-consultant je deed geloven.


Vergelijk offertes en Software agreements

Uiteindelijk is prijs vaak een belangrijke factor in de besluitvorming. Kijk in deze fase niet alleen naar de maandelijkse software kosten, maar ook naar de bijkomende kosten zoals set-up, training en support. Onderzoek ook de overige voorwaarden, zoals tussentijds aanpassen van je contract, data opslag en data governance.


Maak je keuze

Heb je alle bovenstaande punten doorlopen, dan ben je er klaar voor om een goed onderbouwde keuze te maken voor een platform dat goed bij jouw organisatie past. Nog even en je Marketing Automation project kan van start gaan.


Nog één woord van advies:

Software is maar software. Uiteindelijk zit het succes van je Marketing Automation project hem voor een groot deel in andere zaken. Wil je weten hoe je succesvol implementeert? Lees dan ook ons blog over het succesvol implementeren van Marketing Automation.


Wil je een advies op maat welke tools je mee zou moeten nemen in je overweging? Wij ondersteunen meerdere platformen en geven onafhankelijk advies. Neem contact met ons op om je doelstellingen door te nemen.

Vraag hier de gratis business case template aan en reken uw eigen business case door.


Lees ook:


Met welke investering moet je rekening houden als je met Marketing Automation aan de slag gaat?

Marketing Automation voorkom mislukking

7 keer bekeken

Contact Us

Bedankt voor de inzending!

suikersilo 1.jpg