De B2B MarTech Buzzwords Top 4 die iedere CMO moet kennen
- Huub van Rijswijck
- 29 mei 2019
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 27 jun 2019

Onlangs kwam ik op een vooraanstaand marketing blog de tem Zillennial tegen. Eerlijk? Ik moest toch even opzoeken wie dat nou waren. Het bleek de opvolger te zijn voor de Millennial; ookwel Generatie Z genoemd.
Ik moest toch even fronzen bij de term. Weer zo’n woord om toe te voegen aan het toch al grote arsenaal gehypte Marketing terminologie. Maar het deed me wel nadenken over waar we staan als marketeers en hoe we ons laten beïnvloeden voor de hype cycle.
Voor iedere CMO die wil weten over welke technologieën vandaag al klaar zijn voor gebruik en wil weten waar je morgen in gaat investeren, hier een overzicht van de mooiste buzzwords.
1. Marketing Automation
Marketing Automation is een set aan tools die worden ingezet in om marketing activiteiten te automatiseren, inzicht te verkrijgen in het online gedrag van de doelgroep, en op basis hiervan gepersonaliseerd te kunnen communiceren met prospects, leads en klanten. Het aantal marketing automation tools neemt hand over hand toe en het aantal organisaties dat hier gebruik van maakt groeit navenant snel.
In de hype cycle bevindt het zich in de Productivity fase, wat zoveel zegt als dat de technologie zich inmiddels bewezen heeft en meetbaar bijdraagt aan een verbeterd bedrijfsresultaat. Bekende Marketing Automation leveranciers: Adobe/Marketo, HubSpot , Oracle/Eloqua, Salesforce/Pardot, HubSpot. Marketo.
2. Data Management Platforms (DMP)
Iedere data driven marketeer zou de mogelijkheden van een DMP voor zijn organisatie moeten onderzoeken. Een DMP kun je zien als een “Data Hub” waarin profielen staan van klanten en potentiële klanten, met daaraan gekoppeld online gedragsdata van bronnen buiten jouw eigen kanalen. Hiermee ben je in staat om audiences te creëren van prospects die online zelfde gedrag vertonen als jouw klanten. Dit zorgt ervoor dat je je boodschap gerichter kunt targetten en je marketing budget efficiënter kunt inzetten.
Een DMP kan een waardevolle bijdrage leveren aan je marketing inspanningen. Er zijn verschillende tools op de markt die zich inmiddels bewezen hebben, bijvoorbeeld Relay42, Datatrics, Tealium, BlueKai.
3. Account Based Marketing
Niet zozeer een tool, maar een marketing strategie waarbij accounts worden behandeld als individuele markten. ABM richt zich op het opzetten van gerichte campagnes per account, waarbij Marketing Accountmanagers en Sales gericht ondersteunt bij het binnenhalen van nieuwe klanten.
Veel Marketing Automation platformen beschikken over specifieke ABM functionaliteit, zoals Act-On, Eloqua en Marketo, maar daarnaast zijn er ook oplossingen die kunnen integreren binnen een bestaand applicatielandschap. Volgens Gartner heeft ABM net de bocht genomen voorbij de Peak of Inflated Expectations. Een om in het achterhoofd te houden voor komend jaar dus.
4. AI Artificial Intelligence en Machine Learning
Misschien wel de meest gehypte termen in het MarTech domein: Artificial Intelligence en Machine learning. AI en ML gaan het centrum vormen van ultieme personalisatie zullen de manier waarop we marketing bedrijven volledig gaan veranderen.
Moet je je als CMO je zorgen maken als je nog niet bent ingestapt op deze hype? Nee. Volgens Gartner duurt het nog 5 tot 10 jaar voordat we hier rendement van gaan zien in onze bedrijfsvoering.
Wil je op de hoogte blijven van alle trends en ontwikkelingen in MarTech land? Of wil je weten hoe je de buzz eraf haalt en effectief nieuwe technologieën implementeert? Meld je aan voor onze updates zodat je altijd kunt meepraten!
Comments